Het grote avontuur! - Reisverslag uit Atherton, Australië van Sandra Kox - WaarBenJij.nu Het grote avontuur! - Reisverslag uit Atherton, Australië van Sandra Kox - WaarBenJij.nu

Het grote avontuur!

Blijf op de hoogte en volg Sandra

26 Mei 2015 | Australië, Atherton

Hier weer een verhaaltje vanuit down-under

Week drie is gestart met een productief dagje op kantoor en hebben we de dag afgesloten met een gesprek met Bill over onze plannen van week 4. Het valt me wel echt op dat er totaal geen controle is en in principe weten ze niet op de praktijk wat wij in de studenten accommodatie doen. Daar in tegen hebben wij ook geen benul bij wat er op kantoor gebeurt, wat wel jammer is. Maar misschien kunnen we hier nog verandering in brengen.

Dinsdag stonden wij fris en fruitig om 6.30 uur bij de praktijk. Deze dag zijn wij mee geweest naar twee bedrijfsbezoeken. Het eerste bedrijf stopte er mee, na 37 jaar werkzaam te zijn geweest in de dairy farm. Hier hebben wij drachtigheidscontroles uitgevoerd en bij 22 kalfjes de horentjes afgebrand. Vervolgens zijn wij naar het tweede bedrijf gegaan, wat gerund wordt door een Duits stel. Dit stel woont al 14 jaar in Australië en de man (voornamelijk eigenaar van de boerderij) was minder ambitieus. Terwijl de meeste immigranten hier juist grote plannen hebben. Hier hebben we ook drachtigheidscontroles uitgevoerd en bij 6 kalfjes hoorntjes afgebrand. Na het harde werk(:p) stond er een uitgebreide lunch voor ons klaar, waar wij genoten hebben van een warme maaltijd. ’s Middag hebben wij nog wat werkzaamheden op kantoor uitgevoerd.

Woensdag zijn we mee geweest naar Jeamba ( de Nederlandse broer die ons in contact heeft gebracht met de kliniek). Ook hier hebben we drachtigheidscontroles uitgevoerd en hebben we de uitleg een keer in het Nederlands gehad, wat zeker fijn was! Daarna zijn we bij de eigenaar uitgenodigd en hebben we om 11.00 uur een uitgebreide tea-time gehad met broodjes, pizza, cake en natuurlijk thee. Met een volle buik zijn wij weer achter de pc gekropen en interview vragen opgesteld.

Donderdag zijn wij weer met Sam mee geweest naar drie totaal verschillende bedrijven. Het eerste bedrijf was super mooi en netjes, waar wij heel hartelijk ontvangen zijn en een rondleiding op het bedrijf hebben gehad. Deze mensen melken met een walk in dairy (zie foto’s). Vervolgens hebben wij drachtigheidscontroles uitgevoerd bij een echt familiebedrijf, bij dit bedrijf melken ze met een swing over. Hier hebben we een oogoperatie gezien, waarbij het oog naar buiten wordt gefloept (zie foto). Dit was echt gek om te zien, maar op deze manier kan het verwijderen van het gehele oog voorkomen worden. Het derde bedrijf was een mooi opgebouwde stal, waar helaas de afgelopen jaren niks meer aan gedaan was. Hier staan de vaarzen en kalveren van de twee boer (familiebedrijf). Ook dit waren super vriendelijke mensen en wilden alles vertellen over de gang van zaken. ’s Middags heb ik weer een productief dagje gehad en het plan van aanpak aangepast.

Vrijdag hebben we nog een laatste gesprek met Bill gehad voor ons grote avontuur. Het was nog even spannend, want vrijdagochtend zagen wij een plasje onder de auto staan. Gelukkig was dit water van de airconditioning, na onze koffers ingepakt te hebben zijn wij er helemaal klaar voor.
’s Middags zijn begonnen aan een autorit van 1700 km heen naar Toowoomba, waar wij 4 interviews gaan houden voor onze opdracht. Waarom gaan wij helemaal hier naar toe, omdat dit o.a. vooruitstrevende boeren zijn die de vrijloopstal hebben staan waar Yvonne haar opdracht over gaat. Daarnaast is dit voor ook een mooie mogelijkheid!

Vrijdag zijn wij vertrokken naar Townsville daar hebben wij de nacht doorgebracht en de volgende ochtend zijn wij op de boot gestapt naar Magnetic Island, waar wij een geweldige dag en nacht hebben beleefd. Na de boottocht, met een geweldig uitzicht, hebben wij de bus gepakt naar de andere kant van het eiland. Wat een super mooi eiland is het. Vervolgens zijn we aangekomen bij ons verblijf voor die nacht, waar wij aan een wildlife tour konden deelnemen. Deze kans hebben we dan ook zeker gepakt! Tijdens de tour hebben we veel informatie gekregen over verschillende dieren en hebben we verschillende dieren vastgehad o.a. baardagame, kleine krokodil, blauw tong, slang en als hoogtepunt een koala! Om de tour helemaal af te sluiten hebben wij door een vlindertuin gelopen waar meer dan duizenden vlinders zaten, dat was echt onbeschrijflijk mooi! Na dit geweldige avontuur hebben wij paardgereden op het eiland en de eerste levende walibi’s gespot. Om de rit helemaal af te sluiten zijn de zadels van de paarden afgehaald en zijn wij in onze bikini’s op de paarden gestapt en hebben we gezwommen met de paarden. Voor deze ervaring zijn echt geen woorden voor en was echt op en top genieten! Daarna hebben wij ons eigen weer aangekleed, zijn de zadels er weer terug op gelegd en zijn we terug gereden naar de ranch. Na een heerlijke en welverdiende campingdouche zijn we op zoek gegaan naar een restaurant. Deze hebben we gevonden met een uitzicht op zee, hier was niet echt veel van te zien omdat het al donker was :p. Daarna hebben de geweldige dag afgesloten met een drankje aan de bar bij ons hutje. Waar we vergezeld werden door een postus (zie foto) die op een balk boven ons zat.

Zondag ochtend waren we optijd uit bed en zaten we om 9.30 weer op de boot naar het vasteland. Om kwart over 10 zijn wij vertrokken om de komende 800 km door te brengen in de auto en wat een landschap heeft dit land toch! Het is helemaal geen straf om hier zo ver te rijden, overal waar je rijd heb je een geweldig uitzicht!! Zondagavond hebben we doorgebracht in een motel en zijn we optijd naar bed gegaan.

Gisterochtend zijn we om 9.00 uur in de auto gestapt om de laatste 700 km te rijden. Ook deze tijd en kilometers zijn voorbij gevlogen, alle continenten kom je hier tegen in een land. Bergen, savanne en vlakte (net als on kikkerlandje, alleen dan wel met de bergen op de achtergrond). Na deze rit zijn wij aangekomen in Toowoomba, waar wij vriendelijke ontvangen zijn en het idee hebben dat we ons in China bevinden. Na de koffers te hebben gedropt en een heerlijke douche hebben gehad, zijn we de stad in gedoken op zoek naar een restaurant. Dat is zeker gelukt en hebben beiden genoten van een heerlijke maaltijd en hebben we heerlijk uitgebuikt in de bios onder het genot van Pitch Perfect 2. Daarna zijn we in ons bed gekropen en hebben we vanochtend uit kunnen slapen. Na even de laatste dingen te hebben geshopt zijn we de auto weer ingestapt om naar ons eerste interview te gaan. Eenmaal daar aangekomen, met alleen een uitdraai van google maps en toch in een keer goed rijden, zijn we vriendelijk ontvangen en hebben we rond mogen kijken op de boerderij. Alleen moeten wij nog wel echt wennen aan de mentaliteit hier, zo hadden wij om 12.00 uur een afspraak en uiteindelijk hebben we ons interview om 13.30 uur gehouden. Maar gelukkig was dit het wachten dubbel en dwars waard. Het waren twee inspirerende interviews waar wij beiden onwijs veel aan hebben voor onze opdrachten!

Na nog even geshopt te hebben in Toowoomba en in een Italiaans restaurant te hebben gegeten, waar wij ongeveer ¼ van de pizza mee naar huis hebben kregen. Liggen we nou lekker op bed onder andere dit verhaaltje te typen en de terug weg te plannen.

Morgen staan er nog twee interviews op de planning. Daarna gaan we een dag en nacht doorbrengen in Brisbane en dan gaan we weer beginnen aan de terug reis van 1700 km. Daar horen jullie begin volgende week meer over!

• 26 Mei 2015 - 15:11

Sandra Kox:

Het uploaden van de foto's is niet helemaal goed gegaan. Hopelijk lukt het deze week nog om de rest te uploaden, naam te wijzigen en in de goede volgorde te zetten. Lukt dit niet meer dan wordt dit begin volgende week aangepast. Zo hebben jullie al wel een beetje beeld bij het verhaal

Groetjes down under

• 26 Mei 2015 - 22:12

Inge:

Hee Sandra,

Volgens mij heb je het super naar je zin!! Heel leuk om je verhalen te lezen.
    Die foto van paardrijden is natuurlijk echt een topper;)
    Lijkt me echt geweldig om daar te doen.

Heel veel succes nog met je opdrachten!

Liefs Inge
    En Bartje natuurlijk;)

• 27 Mei 2015 - 11:50

Yvon &kees:

klinkt allemaal even mooi! Leuk hoor!
    En al dat eten!!! Je komt niets te kort lees ik wel!
    nog veel plezier.

• 01 Juni 2015 - 01:27

Sandra Kox:

Omdat ik niet los op jullie berichten kan reageren doe ik het even zo..

Ik heb het zeker naar mijn zin en leuk om jullie reacties te lezen! Het paardrijden was ook echt super!! Dankje, we gaan nou weer aan de gang met de opdracht:p

Haha en Yvon ik kom zeker niets te kort, maar vanaf vandaag wordt het gewoon weer koken voor ons:P