Wat gaat de tijd toch snel! - Reisverslag uit Atherton, Australië van Sandra Kox - WaarBenJij.nu Wat gaat de tijd toch snel! - Reisverslag uit Atherton, Australië van Sandra Kox - WaarBenJij.nu

Wat gaat de tijd toch snel!

Blijf op de hoogte en volg Sandra

23 Juni 2015 | Australië, Atherton

Hallo allemaal,

Het is alweer twee weken geleden dat ik een verhaaltje heb geschreven, dus wordt weer tijd om de avonturen met jullie te delen
Ik was gebleven bij dinsdag week 6, dinsdag avond hebben wij een interessant interview gehad en heerlijk gedineerd. Dit was een stel dat problemen heeft met het behoud van personeel, na het interview snapte ik het een beetje waarom dit het geval was. In de loop van de week vielen de puzzel stukjes hiervan meer op hun plek, maar zeker een leuke en interessante ontdekking. We hebben de avond afgesloten bij de mensen met een kop thee en koffie en gezellige geklets. Woensdag hebben wij een financiële bijeenkomst/workshop bijgewoond, waarvoor alle boeren in de buurt waren uitgenodigd. Dit was een interessante bijeenkomst en leuk om te zien dat de boeren hun bevindingen delen met elkaar. De theorie hebben we daarna in de praktijk kunnen toepassen, helaas regende het die dag. Als afsluiter van de workshop hebben wij een interview gehad met Ray (die de workshop gaf) en heb ik een kostenoverzicht gekregen. Daarnaast heb ik de opdracht vanuit een ander inzicht bekeken.

Op donderdag zijn wij met de studenten op excursie geweest bij de lokale melkfabriek, helaas was dit een korte rondleiding. Ondanks dat was het een leuke excursie en hebben we weer wat geleerd! Vrijdag heb ik vier personeelsleden geïnterviewd, van de boerderij die problemen had met het behouden van personeel (interview dinsdagavond). Dit geeft een ander en leuke kijk op hoe het personeel dingen ervaart. Vrijdag avond zijn wij naar een drive in geweest, wat een leuke ervaring is dat. Lekker film kijken vanuit je auto, boxje achter in de auto hangen en genieten. Halverwege de film moesten even de ruitenwissers aan, maar dit was gelukkig ook maar voor 10 min. Na in onze ogen een wat minder einde, hebben we nog genoten van een mooie sterrenhemel. Daarna zijn we lekker naar huis gereden en zijn we ons bed in gekropen.

Dit weekend hebben we doorgebracht in onze eigen stadje en de omgeving daarvan. Op zaterdag hebben we een poging gedaan tot uitslapen en gegeten op de veranda en genoten van onze mooie tuin met uitzicht! Vervolgens zijn we op pad gegaan naar de lokale thee plantage, helaas was deze dicht en zijn we vertrokken richting een koffie plantage. Met wat gaten in de weg heb je al gauw een lekke band en ook wij konden hier niet aan ontkomen. Gelukkig was de verhuurder binnen 15 min bij ons, was de band zo verwisseld en konden wij onze weg weer vervolgen. Bij de koffie plantage hebben wij eerst zitten lunchen en vervolgens een rondleiding gehad. De rondleiding hebben we afgesloten met een likeur proeverij en na een kop thee (in mijn geval) hebben wij onze weg vervolgd. We hebben nog even gestopt bij de Caption Fig Tree, net een gordijn. Daarna hebben we lekker zelf gekookt en hebben we de avond doorgebracht op onze bank met een drankje!

Zondagochtend om 9.00 uur hadden wij een interview gepland staan, jaja ook in de weekenden zijn wij aan de gang geweest met onze opdracht. Na een gesprek van ongeveer 2.5 uur, terwijl ze eigenlijk geen tijd hadden, zijn wij op pad gegaan naar de Cristal caves, wat een geweldige beleving was dat. Dit was een museum waar ze grotten met piepschuim hebben nagemaakt en kristallen in verwerkt. Echt super mooi om te zien, zie foto’s dan snap je het wel:P Vervolgens hebben we wat gegeten en zijn wij op pad gegaan naar een vleermuizenopvang, ik wist niet dat vleermuizen zo schattig konden zijn. Tijdens de rondleiding werd de eigenaressen opgebeld en zijn we mee op pad geweest. Er zat een vleermuis vast in prikkeldraad, helaas zat het prikkeldraad door zijn been heen geboord. De eigenaressen heeft de vleermuis mee naar de opvang genomen en er uiteindelijk voor gekozen om de vleermuis uit zijn leiden te verlossen. ’s Avonds hebben we weer lekker voor ons gekookt en hebben we een rustig avondje gehad.

De eerste dag van week zeven zijn wij begonnen op kantoor en vervolgens hadden we 10.00 een workshop, die werd gegeven door een Amerikaan. Eerst hebben we een hele lading aan theorie gehad over de samenstelling van voeding. Daarna zijn we met de workshop naar een koeienbedrijf geweest en hebben we de besproken onderwerpen in de praktijk gezien. Er kwam duidelijk naar voren dat de boer passie heeft voor zijn koeien, maar minder de cijfertjes van zijn bedrijf kent. Tijdens de excursie was het wel duidelijk wat de Amerikaan naar voren wilde brengen, dat de boeren hier moeten plannen en zo veel vorderingen kunnen maken! Dat is ook zeker waar wij beiden het mee eens zijn. Dinsdag hadden we 10.00 uur een interview staan en ook dit was weer een interessant interview en heb ik twee personeelsleden kunnen interviewen. Waardoor ik het ook op dit bedrijf het vanuit de andere kant kan bekijken. Woensdag zijn we begonnen met een gesprek met onze stagebegeleider. Na een goed gesprek zijn we op pad gegaan naar een varkensbedrijf, samen met Bill. Hier hebben wij lekker rond kunnen kijken, van de buitenkant zag het bedrijf er niet uit en dacht ik echt dat we 20 jaar terug in de sector waren gekomen. Eenmaal binnen was het bedrijf voorzien van alle (nieuwe) technieken. Alleen was het overal vies, zo is het niet mogelijk om varkens te houden in Nederland. Ook dit was weer super interessant om de verschillen te zien! Vervolgens zijn we doorgereden naar een tweede varkenshouderij, dit was een kleinschalige boerderij. Op deze boerderij hadden ze 50 zeugen en op de andere 290 zeugen. Ook hier hebben we onze ogen uit gekeken, zie foto’s.

Donderdag heb ik een productief dagje gehad op kantoor en zijn er vorderingen gemaakt, wat een goed gevoel geeft. In de pauze zijn we lekker naar de waterval gelopen en hebben we onze tijd daar doorgebracht. Wat is dat toch heerlijk en wat een rust! Daarnaast komen er genoeg toeristen langs en kun je lekker mensen kijken:p Vrijdag hadden we twee interviews op de planning staan en tevens de laatste twee. Het eerste interview was op een geweldig bedrijf, dit bedrijf heeft een koeienbedrijf, een restaurant, een shop en een eigen kaasmakerij. Heel leerzaam en interessant om te zien en ook hier nam de eigenaar alle tijd om onze vragen te beantwoorden en ons rond te leiden. Als afsluiter van het gesprek heb ik verschillende kazen mogen proeven, heerlijk. ’s Middags hebben we nog een interview gehad met een oudere boer, wat tevens ook problemen heeft met zijn personeel. Ook hier heb ik een personeelslid kunnen interviewen en het verhaal aan twee kanten aangehoord. Dit was ons laatste interview en uiteindelijk heb ik 21 interviews gehad. Dus daar kan ik mooi een conclusie uit trekken, daarnaast gaat het helaas rustig met mijn enquête. Voor alles moet je hier de tijd nemen en hopelijk komt er deze week nog respons binnen.

Heel deze week hebben we walibies kunnen spotten en hebben we ’s avonds gewerkt. Jaja we hebben gewerkt. We hebben dinsdag t/m vrijdag avond folders + kalenders in enveloppen gestoken en dichtgeplakt. Uiteindelijk hebben we samen 6.000 enveloppen gedaan, dus dat gaf zeker een goed en voldaan gevoel.

Vrijdag avond zijn we naar de crazy Friday geweest en crazy was het zeker. Oudere dames wat rondliepen in van die korte schoonmaakjurkjes ( wat wij met carnaval aandoen) met van die kousen eronder. Daarnaast stonden gottics met hun zwarte langen jurken/jassen en daarnaast stonden weer meiden met te korte rokjes/jurkjes met hoge hakken. Daar stonden wij dan tussen met onze spijkerbroeken, gympies en een hempje. We hebben ons eigen de avond goed vermaakt, mensen gekeken en een dansje gedaan. Zaterdagochtend hebben ze de enveloppen opgehaald en hebben wij ons koffertjes weer ingepakt. We hadden een weekend Mission Beach voor de boeg. Zaterdag zijn we op ons gemakje naar Mission Beach gereden, eenmaal aangekomen hebben wij onze koffers aan de kant gezet en zijn we op zoek gegaan naar het strand. Helaas waren er geen etenstentjes bij het strand en moesten we nog even op zoek om ergens te lunchen. Uiteindelijk hebben we tegenover onze slaapplek gegeten en vervolgens zijn we terug gelopen naar het strand. Daar hebben we lekker op het strand gelegen en genoten van het geweldige uitzicht. Na een tijdje begon het af te koelen en zijn we terug gegaan naar onze slaapkamer. Vervolgens zijn in een warme douche gesprongen en hebben we de auto gepakt en opzoek gegaan naar een restaurant. Uiteindelijk zaten we alleen in een restaurant, maar wat hebben wij heerlijk gegeten! Met een volle buik zijn we terug gegaan en hebben we nog even contact gezocht met het thuisfront. Vervolgens zijn we ons bed ingedoken, want de volgende dag moesten we er om 6.00 uur uit. Waarom zo vroeg? wij gingen skydiven! Nouja dat was de bedoeling, wij waren daar om half 7 en helaas zat het weer niet mee (waaide te hard). Dus ze zouden wachten tot 9.00 uur en kijken hoe het weer dan was. Dus wij zijn weer terug gegaan naar onze overnachting en hebben daar onze gesmeerde boterhammen opgegeten. Gelukkig konden we de sleutel van de kamer terug krijgen en hebben we nog even kunnen slapen. Om 9.00 uur kregen we een smsje dat het nog te hard waaide en dat het voor de gehele dag was gecanceld. Wat een domper was dat, dus wij hebben nog lekker tot 9.45 in bed gelegen. Vervolgens zijn we naar de skydive centre gegaan, waar we een nieuwe afspraak hebben gemaakt. Komend weekend gaan we nog een poging wagen, maar dan in Cairns. Die dag hebben we over de lokale markt gelopen, lokale winkeltjes bezocht en nog heerlijk over het strand gewandeld en richting huis gereden. Onderweg hebben we nog bij het Paronella park gestopt. José Paronella had een droom om een kasteel te bouwen in 1913. Hij heeft ervoor gekozen om dit op een speciale plek in Australië te bouwen. Hij heeft zijn kasteel langs de Mena creek waterval gebouwd met alles er op en eraan. Met een tuin van 5 hectares, met daarin 7500 tropische planten en bomen. Dus wij zijn cultureel bezig geweest. Na een rondleiding en zelf nog rond gelopen te hebben, zijn we naar huis gereden. Zondagavond hebben we gezellig doorgebracht bij Pieter en Ilona, waar wij heerlijk hebben gegeten.

Gisteren (maandag) heb ik een productief dagje gehad en zijn alle interviews uitgewerkt, dus nou kan het analyseren en het schrijven van het verslag beginnen. Daarna hebben we de koelkast weer aangevuld.
Deze week staan er nog vier interviews gepland om te ondervinden hoe de bedrijfsstructuur van de praktijk in elkaar steekt, ik ben er benieuwd naar. Dit is week 8 alweer, de tijd vliegt voorbij en we genieten nog steeds meer dan dat mogelijk is!! Helaas kon ik niet meer foto’s uploaden op waarbenjij.nu, dus heb ik er voor gekozen om een paar foto’s eraf te gooien.

Tot de volgende keer!!

• 23 Juni 2015 - 18:24

Anja En P As Ul:

Wij ziin zijn super trots op jou dat jij samen met Yvonne dit geweldige grote avontuur aan gegaan bent

• 29 Juni 2015 - 21:06

Jet:

Hoi sandra wij vinden het super fijn dat je ons laat weten hoe leuk en mooi het daar wel niet is.zo ver weg en toch zo dicht bij groetjes jet job jell

• 04 Juli 2015 - 15:06

Erna Pijnenburg:

Wauw Sandra, wat een verhalen en avonturen. Fantastisch om te lezen en de foto's te zien. We hoeven ons duidelijk geen zorgen te maken over of jullie je wel vermaken. En ook goed om te lezen dat de ervaringen en interviews ook goed zijn en dat jullie al vorderen met alles.
    Super!!! En de tijd vliegt inderdaad.....nog effe en het zit er al weer op.
    Plak er nog een mooi laatste stuk aan vast en maak mooie herinneringen.
    Geniet, geniet en geniet!!! Dikke knuffel, Erna